Waarom een zakelijk mobiel abonnement een goede keuze is

 

Als ondernemer moet u een hoop contracten afsluiten. Niet alleen voor de huur van het bedrijfspand, maar ook voor het gas en licht, internet en natuurlijk… Het zakelijke abonnement. Want wie onderneemt, sluit een zakelijk contract af, toch? Vooral zzp’ers hebben vaak nog een particulier abonnement. De experts van MobielAbonnement.nl leggen uit waarom een zakelijk abonnement een goede keuze is.

De btw-aftrek

Het grote voordeel van een eigen zaak hebben, is dat het mogelijk is om de btw af te trekken. Dat geldt ook voor de kosten voor de zakelijke telefoon. Daarbij gaat het niet alleen om de btw over aanschafkosten van het toestel en de btw over de abonnementskosten, maar ook om de kosten voor mobiele telefonie. Dat mag omdat de Belastingdienst ervan uit gaat dat een ondernemer alleen zakelijk belt met zijn of haar zakelijke abonnement.

Er is genoeg aanbod

Vroeger sloten bedrijven zich standaard aan bij één bedrijf voor mobiele telefonie. Dat hoeft allang niet meer. Tegenwoordig zijn er vier grote aanbieders: KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone. Maar de keuze is nog groter: deze bedrijven verhuren hun netwerken namelijk aan providers die zelf geen netwerk hebben. Daarnaast hebben de vier grote providers dochterondernemingen. De providers die geen netwerk hebben en de dochterondernemingen noemen we samen ‘Mobile Virtual Network Operators’ (MVNO’s)

En daar komt het voordeel: deze MVNO’s zijn vaak veel goedkoper dan de grote namen. Ook voor zakelijke contracten valt er veel voordeel te behalen. Natuurlijk hangt dit wel af van de omvang van het bedrijf. Een groot bedrijf kan voordeliger uit zijn bij één van de vier grote namen.

Soorten abonnementen

Bij sommige abonnementen kan een telefoon verkregen worden. Een toestel boven de 250 euro wordt wel geregistreerd als lening. Dat komt doordat de Hoge Raad in 2014 heeft geoordeeld dat een ‘gratis smartphone’ bij een abonnement niet bestaat. Niet voor consumenten en niet voor bedrijven.

Misschien wat prijzig in de aanschaf, maar de moeite waard: de toestellen los kopen. De ondernemer kan dan kiezen voor een sim only abonnement. Het bedrijf zit dan niet jaren vast aan een provider en kan besparen op de kosten van het abonnement. Een telefoon gaat een aantal jaar mee, dus wordt de investering in een sim only snel terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat de btw afgetrokken mag worden.

Delen

Een zakelijk abonnement heeft het grote voordeel dat het mogelijk is om te delen. Deel bundels met collega’s en profiteer van elkaars gebruik. De ene medewerker internet de hele dag, de andere maakt maar zelden gebruik van de smartphone. Wie altijd MB’s te kort komt, kan deze cadeau krijgen van een collega. Deze kan dan zijn niet gebruikte MB’s delen met een collega die maar weinig MB’s meer over heeft.

Service

In de rij staan bij helpdesks? Vergeet het! Bedrijven bellen naar een andere helpdesk van de provider. Deze helpdesk hebben professionals in dienst die parate kennis hebben. U kunt er dus op rekenen dat u een kundig antwoord krijgt waar u mee uit de voeten kunt.

Dat komt vooral doordat de medewerkers van de zakelijke helpdesk meestal jarenlange ervaring hebben. Handig is ook dat afnemers van zakelijke mobiele telefonie gebruik kunnen maken van de storingsdienst. Die storingsdienst is 24 uur per dag beschikbaar om problemen op te lossen.

Vergelijken

Hoe weet u nu welk abonnement bij uw bedrijf past? Dat vindt u uit door de oude afrekeningen nog eens te bekijken: hoeveel wordt er gebruikt? Wordt er meer gebeld of geïnternet? Deze gegevens kunnen online worden ingevuld op een vergelijkingssite. Vergelijk de verschillende aanbiedingen en vindt het abonnement dat bij het bedrijf past. Deze maakt dan een overzicht van providers die aan de wensen voldoen. Het is aan te raden om meerdere vergelijkingssites te raadplegen, om zo tot de voordeligste aanbieding te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *