Simpele tips voor veelvoorkomende VoIP verbindingsproblemen voor je de ISP belt

Simpele tips voor veelvoorkomende VoIP verbindingsproblemen voor je de ISP belt

Op onze Amerikaanse tegenhanger vonden we dit interessante artikel waarin ze simpele tips geven voor het oplossen van veelvoorkomende VoIP verbindingsproblemen. Zo voorkom je onnodige gesprekken met je ISP (en uiteindelijk frustratie). Hieronder staan de drie belangrijkste tips:

1. Kabels, kabels, kabels

Bij probleemoplossen is het altijd slim om te beginnen bij de meest eenvoudige oplossingen die er voorhanden zijn. Vanuit daar kan je doorwerken naar de complexere oplossingen.

voip-problemen-oplossenOm te beginnen is het daarom aan te raden om de kabels te controleren. Bij een basis opstelling is je modem met het internet verbonden via een kabel, is je modem verbonden met een router en zijn de computers waarschijnlijk via verschillende routers/switches met het netwerk verbonden.

Ergens tussen deze punten kan de verbindingen verbroken zijn waardoor je VoIP gesprekken problemen ondervinden.

Zorg dat alle verbindingen compleet zijn

Controleer alle kabels die je hebt verbonden. Misschien is er een kapot gegaan, is er kabelbreuk of misschien is er simpelweg gewoon een uit de modem gevallen/getrokken.

Controleer beschadigde kabels

Je Internet Service Provider vraagt bijna altijd als eerste of alle kabels nog wel werken. Controleer dat dus vooral zelf eerst voordat je doorgaat naar de volgende stap.

2. Router configuratie

wireless-router-optimization-voip

Dit kan misschien wat complexer worden, maar probeer toch zover mogelijk te komen.

Reset de router

Dit is de makkelijkste tip om je verbindingsproblemen op te lossen. Soms, om de meest vreemde redenen, zijn er instellingen veranderd in de router waardoor het niet meer werkt. Reset je router en zorg weer voor een frisse start. Je zult versteld staan van het effect.

Qos instellingen

Een groot deel van de routers heeft een Quality-of-Service functie. Die kan je vinden in de router management interface (admin scherm). Hiermee kan je bepalen hoeveel bandbreedte er wordt toegewezen aan je VoIP telefoongesprekken.

Tegenwoordig zijn router vrij eenvoudig te beheren en kan je wel ergens “VoIP” als categorie vinden die je kan aanpassen.

3. Pakketverlies ‘Packet loss’

Pakketverlies of ‘packet loss’ is niet de reden voor het compleet uitvallen van je netwerk, maar het kan er wel voor zorgen voor problemen met VoIP gesprekken.

pingtest-results

Denk aan uitval of stotterende gesprekken. Dit probleem kan bij de provider liggen, maar ook bij je eigen netwerk.

Gebruik online tools om het mogelijke verlies op te sporen.

bron: https://getvoip.com/blog/2016/10/19/troubleshooting-voip-connections/

Meer weten over VoIP?

Alles over VoIP bellen lees je op onze zakelijk VoIP pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *