Een internetverbinding is vandaag de dag onmisbaar voor vrijwel alle bedrijven. Kleine bedrijven of ZZP’ers kunnen soms nog wel overweg met een particuliere verbinding, maar voor de meeste (grotere) bedrijven volstaat enkel een zakelijke verbinding. Deze hebben zakelijk meer opties nodig dan een particuliere verbinding biedt, zeker wanneer ze willen groeien. De meeste voordelen van zakelijk internet zitten in het verschil in de mogelijkheden en de garanties op de zakelijke verbinding. Wij hebben de grootste voor u op een rijtje gezet:
1. Meer aansluitingsmogelijkheden met zakelijk internet
Nog lang niet overal is glasvezel toegankelijk. De particuliere aanleg is vaak alleen mogelijk wanneer er schaalvoordelen – dus meerdere afnemers – zijn. Providers sluiten wijk voor wijk aan op glasvezel, waarna een glasvezelverbinding mogelijk is.
Voor zakelijke gebruikers kan de verbinding in opdracht van de afnemer (u als ondernemer) worden aangesloten. Het is dus niet strikt noodzakelijk dat er door middel van vraagbundeling een volledig glasvezelnetwerk moet worden aangelegd. Wat dat betreft hebben zakelijke klanten dus een streepje voor.
2. Lage tot geen overboeking
Wanneer er sprake is van overboeking, wordt de capaciteit van de zakelijke internetverbinding in het core-netwerk van de provider gedeeld met meerdere gebruikers. Dit zorgt ervoor dat de maximumcapaciteit van de verbinding niet gegarandeerd is, wat ten koste gaat aan de snelheid en de kwaliteit van de verbinding.
Bij een particuliere verbinding ligt de overboeking doorgaans tussen de 20 en de 100. Met andere woorden: tussen de 20 en 100 personen maken gebruik van één en dezelfde verbinding. Een verbinding van 20 Mbit/s die wordt gebruikt door 30 personen (overboekingsfactor 1:30) heeft dus nog maar een snelheid van 0,67 Mbit/s. Bij zakelijk internet ligt de overboeking vaak tussen de 1 en de 20. Non-overbooked (1:1) verbindingen zijn een duurdere optie, maar daarbij ontvangt u wel volledig waar je voor tekent en betaalt. Een zeer betrouwbare verbinding met de hoogst mogelijke snelheid.
3. SLA vs. Best Effort
Bij veel bedrijven staat de data in de cloud of een datacenter en verloopt telefonie via internet, waardoor een stabiele internetverbinding cruciaal is om bereikbaar te blijven voor de klant. Een storing kan dan ook grote gevolgen hebben voor het presteren van uw bedrijf en kan leiden tot omzetverlies of imagoschade.
Wanneer u gebruik zou maken van een particuliere verbinding, zijn er weinig tot geen verplichtingen vanuit uw provider om u hiermee te helpen. Hier wordt gewerkt via de ‘Best Effort-hulp’, waarbij klanten na minuten in de wacht bij de telefonische klantenservice, vaak niet eens dezelfde dag nog geholpen worden.
Doorgaans ligt het uptime percentage voor zakelijk internet op 99,8% waardoor u ervan uit kunt gaan dat uw internet altijd werkt. Wanneer er onverhoopt toch van downtime, wilt u direct geholpen worden. Deze zaken worden vastgelegd in een zogeheten Service Level Agreement (SLA). Door de afspraken in uw SLA, wordt u als zakelijke klant 24 uur per dag, 7 dagen per week direct geholpen bij het verhelpen van problemen.
4. Maatwerk mogelijkheden
Bij particulier internet wordt er vaak gewerkt met zogeheten all-in pakketten waarbij een vaste prijs per maand geldt. Bij zakelijk internet werkt dit anders. Niet ieder bedrijf is op zoek naar dezelfde oplossingen en ieder bedrijf heeft een andere behoefte op het gebied van netwerkontwerp, bandbreedte en service. Daarom wordt er bij zakelijk internet vaker voor oplossingen op maat gezorgd die volledig zijn afgestemd op uw (toekomstige) behoeften. Bovendien betaalt u niet voor services die uw bedrijf niet nodig heeft.
5. Aanvullende diensten
Waar bij particuliere verbindingen het internet voornamelijk wordt gebruikt om te Facebooken, Netflixen of amen, zijn zakelijke internetverbindingen gemaakt voor megabytes aan internetverkeer per dag aan facturatie, betalingsterminals, veiligheidscamera’s, draaiende servers, het up- en downloaden van content door werknemers, werken in de cloud en bellen via internet (Voice over IP, VoIP). Dat gaat simpelweg niet op een particuliere verbinding.
Zakelijk internet voordelen
Bovenstaande voordelen zijn precies de redenen waarom ondernemers kiezen voor zakelijk internet. Toch is het kiezen van de juiste internetprovider vaak een lastige opgave. Overweegt u een zakelijke internetverbinding? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.